Pages

Friday, July 24, 2015

Minggu 30 (20-24/7/15)

Tarikh             20/7/15 (Isnin)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil  Fitri.

Tarikh             21/7/15 (Selasa)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil  Fitri.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
22/7/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20
  • Wawasan 2020.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ,Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, Tun Hussein bin Onn dan Tun Dr Mahathir bin Mohamad.
  2. Menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Pandang ke Timur.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan  sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
22/7/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China  terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
  2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. sepoi
  2. dahagi
  3. dowri
  4. suttee
  5. thugee
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata      pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Objektif
  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara 
  2. Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  3. Menghuraikan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
  3. Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
  4. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Taat kepada tuhan
  2. Kepercayaan kepada tuhan
  3. Kesediaan menerima perubahan
  4. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Asimilasi
  2. Mubaligh
  3. Inskripsi
  4. Sufi
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 173-178.
Refleksi
Pelajar  dapat membahaskan teori-teori kedatangan Islam di Asia Tenggara beserta bukti-bukti yang tersendiri.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Objektif
  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Asas-asas dasar luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
24/7/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
  • :Raja
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/7/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat  India terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

No comments:

Post a Comment