Pages

Friday, August 5, 2016

Minggu 31 (1-5/8/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40

Tajuk Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Perundangan
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem Perundangan.
  2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang tidak bertulis dan Undang-undang bertulis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Patuh kepada undang-undang.
  2. Undang-undang yang adil menjamin keamanan negara.
Konsep/Istilah
  1. Adat Temenggung dan Adat Perpatih
  2. Syariah
  3. Kanun
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 198-200.
Refleksi 50% Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan , pentadbiran dan perundangan.50% daripada mereka juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih sekurang-kurangnya dalam satu aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai idea dan sumbangan tokoh
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/8/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Objektif
  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan fakta penting oleh 5 kumpulan pelajar.
  2. sumbang  saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Asas-asas dasar luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan Sumbang saran/sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
  2. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Jules Ferry
  7. Abitur
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
: Raja
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menganalisis dan membandingbeza
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Taat setia kepada raja dan negara
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
4/8/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40

Tajuk Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pendidikan.
  2. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga  masa kini
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek pendidikan.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai sistem pendidikan negara
  2. Memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
Konsep/Istilah
  1. Madrasah
  2. Sekolah pondok   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-203.
Refleksi Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek pendidikan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
:Pembesar
Objektif
  1. Memerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Quan
  2. golongan Mandarin
  3. krom
  4. khunnang
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100%Pelajar dapat  menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar  di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan Syahirah Chai
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan   
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
  2. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Jules Ferry
  7. Abitur
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.40-11.40
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem sosial.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. komun
  2. hierarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum   kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam  bahasa dan kesusasteraan
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek bahasa dan kesusasteraan.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai nilai estetika bahasa dan sastera misalnya perbendaharaan persuratan Melayu.
Konsep/Istilah
  1. tulisan jawi
  2. Cerita rakyat.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-205.
Refleksi
75% pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  bahasa dan kesusasteraan sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh.

No comments:

Post a Comment