|
|||||||||
Tajuk |
Bab 8: Pembaharuan dan
pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
50% Pelajar dapat menghuraikan
pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan , pentadbiran dan perundangan.50% daripada mereka
juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih sekurang-kurangnya dalam satu aspek. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih
berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai idea dan sumbangan
tokoh
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan
dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat
pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan
Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada
sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat.
:
Raja
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis dan membandingbeza
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Taat setia kepada raja dan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam
dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Bab 8: Pembaharuan dan
pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Mengklasifikasi
pengaruh Islam dalam aspek pendidikan.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pelajar dapat menghuraikan
pengaruh Islam dalam aspek pendidikan. |
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat.
:Pembesar
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar
di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara
keduanya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada
sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Mula Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China
terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara
berkenaan dalam pelbagai aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
8: Pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia sebelum
kedatangan Barat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengklasifikasi
pengaruh Islam dalam aspek bahasa dan kesusasteraan.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
75% pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam bahasa dan kesusasteraan sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh.
|
No comments:
Post a Comment