Pages

Thursday, August 25, 2016

Minggu 34(22-26/8/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
22/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Pertanian (Perkembangan bidang Pertanian  )
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Pertanian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 226-230
Refleksi
80%Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Pertanian sekurang-kurangnya dalam satu aspek. 



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
22/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. satyagraha
  4. ahimsa
  5. swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India
Refleksi
P&P belum berjaya dihabiskan.Perlu disambung pada hari berikutnya.  


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
23/8/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Pengajian  Am

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
24/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Bahasa Melayu

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
24/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Pengajian  Am


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
25/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)**Sambungan
Objektif
       1.      Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      Kerjasama
        2.      semangat cinta negara
        3.      keberanian
Konsep/Istilah
        1.      Anugerah Perkauman
        2.      Persidangan meja bulat
        3.      teori bahagi dan keluar
Sumber rujukan
        1.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
        2.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
        3.      Mahatma Gandhi
        4.      Indian National Congress
        5.      Rowlatt Act 1919
        6.      Montagu-Chelmsford Reforms
        7.      Communal Award  and Poona Pact 1932
        8.      Pandit Jawaharlal Nehru
        9.      Muhammad Ali Jinnnah
       10.  Pembahagian India
Refleksi
95% Pelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20 mengikut kronologi. Manakala selebihnya perlu dijelaskan sekali lagi melalui carta alir.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
25/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam  pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan pendidikan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Pendidikan sekular
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap  pentadbiran tempatan serta perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/8/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Catatan
Pelajar 4k8 terlibat dalam pogram anjuran
Unit Bimbinagn dan Kaunseling.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/8/16 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Perindustrian (Perkembangan bidang perindustrian)
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi  Perindustrian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 230-231.
Refleksi
1 Waktu P&P digunakan untuk perhimpunan sempena persaraan Cg Dickson Francis.
80%Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Perindustrian sekurang-kurangnya dalam satu aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei Ujian 1.
Objektif
  1. Membincangkan kehendak soalan mengikut skema yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih/menerangkan.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Sejauhmanakah
Sumber rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
  2. Soalan dan skema jawapan Ujian 1.
Refleksi
100%Pelajar dapat menyenaraikan fakta penting dengan merujuk nota dan skema jawapan

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.40-11.40
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei Ujian 1.
Objektif
  1. Membincangkan kehendak soalan mengikut skema yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih/menerangkan.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Masyarakat agrarian Belanda
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Soalan dan skema jawapan Ujian 1.
Refleksi
100%Pelajar dapat menyenaraikan fakta penting dengan merujuk nota dan skema jawapan

3 comments:

  1. Tahniah kerana berjaya menghantar RPH kepada saya. Pastikan pelajar yang tidak berjaya mencapai objektif P&P yang dinyatakan dalam refleksi dibuat tindak susul dan program penambahbaikan. Terima kasih. - Pengetua

    ReplyDelete
  2. Disemak dan RPH yang kemas. Teruskan usaha anda.

    ReplyDelete