Pages

Saturday, September 3, 2016

Minggu 35(29/8/16-3/9/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Perindustrian (Perkembangan bidang perindustrian-sambungan**)
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi  Perindustrian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara
       2.      Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
       3.       Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 232-234.
Refleksi
80% Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Perindustrian sekurang-kurangnya dalam satu aspek. 


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perhubungan luar
  • :Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas  Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan Soviet Union dan  Amerika Syarikat (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berpasangan mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
  2. Membuat catatan dalam bentuk rajah perbandingan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sediaa menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/8/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Pembentangan. Setiap kumpulan hanya membentangkan satu faktor..
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .


Tarikh
31/8/16 (Rabu)
Catatan
Cuti umum: Hari Kebangsaan


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
Tema 4:Perhubungan luar
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan Komanwel.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan United Kingdom dan India(abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berpasangan mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
  2. Membuat catatan dalam bentuk rajah perbandingan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah  
  1. Komanwel.
  2. Dasar Apartheid
  3. Negara-negara dominion
  4. Hubungan bilateral
  5. Hubungan multilateral
  6. Dyarchy(pemerintahan dua lapis)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Komanwel-wikipedia
  4. Dasar Apartheid 
  5. CHOGM
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan Komanwel .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/9/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Objektif
  1. Mengklasifikasikan Kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengklasifikasi.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 234-236.
Refleksi
80% Pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya satu kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di Indonesia  (Abad ke-19) iaitu:
  • (i) Sarekat Islam
  • (ii) Partai Nasional Indonesia(PNI)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sarekat Dagang Islam
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/9/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan (sambungan)
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di  Myanmar (Abad ke-19) iaitu:
  • (iii) Young Men Buddhist Association (YMBA)
  • (iv) Poor Man’s Party (Parti Sinyetha)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. sistem pemerintahan dua lapis/dyarchy
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/9/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.40-11.40
Tajuk
Tema 4:Perhubungan luar
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan NATO.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan United Kingdom dan Amerika Syarikat(abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
1.      Aktiviti berpasangan mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
2.      Membuat catatan dalam bentuk rajah perbandingan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah  
  1. USSR
  2.  NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  4. Pakatan Warsaw 
  5. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan NATO .Tamat silibus Penggal 1.




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/9/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Imperialisme Barat di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyatakan maksud imperialisme.
  2. Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia.
  3. Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas Asia. 
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Bersedia mempertahankan kedaulatan negara
  2. Menghargai sumber kekayaan hasil bumi negara.
Konsep/Istilah  
  1. Imperialisme
  2. Imperialis
  3. Penjajahan
  4. Kolonial
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 237-240.
Refleksi
85% Pelajar dapat menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia dan kesan-kesannya.
Tamat bab 9.

Tarikh
3/9/16 (Sabtu Ganti)
Catatan
Ceramah Program Transformasi Pendidikan


No comments:

Post a Comment