Pages

Friday, September 9, 2016

Minggu 36(5-9/9/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/9/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi tradisional: Ciri-ciri
Objektif
  1. Menyatakan maksud ekonomi tradisional
  2. Menghuraikan ciri-ciri ekonomi tradisional.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
  2. Mencatat nota
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Kegigihan
  3. kerjasama
Konsep/Istilah  
  1. Sara diri
  2. Sistem barter
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 243-246.
Refleksi
100% Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri ekonomi tradisional

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/9/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Silibus MPM.
Objektif
  1. Menganalisis hasil pembelajaran bagi  setiap bab dalamTema 1.
Kaedah/Aktiviti
  1. Meneliti hasil pembelajaran yang terdapat dalam silibus MPM untuk Tema 1 bagi membantu pelajar menentukan bentuk/kehendak  soalan yang akan dikeluarkan dalam peperiksaan sebenar.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah  
  1. Silibus MPM
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Silibus Sejarah STPM Penggal 1.
Refleksi
100%Pelajar dapat menyatakan hasil pembelajaran yang terdapat dalam silibus MPM untuk Tema 1 bagi membantu pelajar menentukan bentuk/kehendak  soalan yang akan dikeluarkan dalam peperiksaan sebenar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/9/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia
  • : Pendudukan Jepun 1941-1945
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia  (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gunseikan
  2. PUTERA
  3. PETA
  4. MASJUMI
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia  (Abad ke-20).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia
  • : Perjuangan secara berperlembagaan dan bersenjata 
  • : Kemerdekaan
Objektif
       1.      menilai penentangan rakyat Indonesia  terhadap penjajah secara berperlembagaan.
       2.      menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
       3.      menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
1.      Lima Prinsip Pancasila
Sumber    rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
2.      Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
3.      Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
4.      Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
5.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei bagi Tema 1.
Objektif
  1. Menganalisis tajuk penting bagi  Tema 1.
Kaedah/Aktiviti
  1. Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 1. 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah  
  1. Eropah Barat (England, Jerman, Perancis)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Silibus Sejarah STPM Penggal 1.
Refleksi
100% Pelajar dapat menyatakan  kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 1 berdasarkan jadual analisis soalan  . 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan membuat pengenalan esei berpandukan soalan berikut:
  • Bincangkan faktor-faktor perkembangan masyarakat industri di Jerman pada abad ke-19.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat industri
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100%  Pelajar dapat menyenaraikan fakta penting bagi dimasukkan dalam bahagian pengenalan.Bagaimanapun,cara membuat pengenalan  masih banyak yang perlu diperbaiki.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar.
  • : Pendudukan Jepun 1941-1945
  • : Perjuangan secara berperlembagaan dan bersenjata 
  • : Kemerdekaan
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar  (Abad ke-20).
  2. menilai penentangan rakyat terhadap penjajah secara berperlembagaan.
  3. menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
  4. menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Thakin
  2. Tentera Kemerdekaan Burma
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/9/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Tajuk
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi dagangan:Sistem pertanian komersil
Objektif
       1.      Menyatakan maksud ekonomi dagangan.
       2.      Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
Kaedah/Aktiviti
       1.      Kuliah dan sumbangsaran
       2.      Mencatat nota
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
       2.      Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
1.Sara diri2.Komersil3. Dwi-ekonomi
Sumber rujukan
1.Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 246-247.
Refleksi
100% Pelajar dapat membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan tetapi hanya 25% yang dapat mengaitkannya dengan dasar British.

Tarikh
9/9/16 (Jumaat)
Catatan
Program Gotong Royong membasmi virus Zika

No comments:

Post a Comment