| |||||||||
Tajuk
|
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis.
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri ekonomi tradisional
|
| |||||||||
Tajuk
|
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menyatakan hasil pembelajaran yang terdapat dalam silibus MPM untuk Tema 1 bagi membantu pelajar menentukan bentuk/kehendak soalan yang akan dikeluarkan dalam peperiksaan sebenar.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia (Abad ke-20).
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
| ||||||||
Objektif
|
1. menilai penentangan rakyat Indonesia terhadap penjajah secara berperlembagaan.
2. menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
3. menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Lima Prinsip Pancasila
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 .
|
| |||||||||
Tajuk
|
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
TIADA
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menyatakan kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 1 berdasarkan jadual analisis soalan .
|
| |||||||||
Tajuk
|
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
tiada
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menyenaraikan fakta penting bagi dimasukkan dalam bahagian pengenalan.Bagaimanapun,cara membuat pengenalan masih banyak yang perlu diperbaiki.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka .
|
| |||||||||
Tajuk
|
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
| ||||||||
Objektif
|
1. Menyatakan maksud ekonomi dagangan.
2. Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbangsaran
2. Mencatat nota
| ||||||||
KBAT
|
Membanding beza
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
2. Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
| ||||||||
Konsep/Istilah
| 1.Sara diri2.Komersil3. Dwi-ekonomi | ||||||||
Sumber rujukan
| 1.Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 246-247. | ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan tetapi hanya 25% yang dapat mengaitkannya dengan dasar British.
|
Tarikh
|
9/9/16 (Jumaat)
|
Catatan
|
Program Gotong Royong membasmi virus Zika
|
No comments:
Post a Comment