| |||||||||
Tajuk
|
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
| ||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah .
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbangsaran
2. Mencatat nota
| ||||||||
KBAT
|
Membanding beza
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
2. Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Sara diri
2. Komersil
3. Dwi-ekonomi
| ||||||||
Sumber rujukan
|
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 247-250.
| ||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar dapat menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru.
50% lagi perlukan lebih bimbingan .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Kerjasama
2.
Mempertahankan
kedaulatan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan bentuk pemerintahan Filipina dan
Thailand (Abad ke-20) dan membandingbeza setiap konsep berkenaan.Pembentangan
berjalan lancer dan pelajar aktif bertanya soalan dan memberi pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat
pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama
2.
kreatif
dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di
Filipina dan Thailand (Abad ke-20).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru.
50% lagi perlukan lebih bimbingan .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Sistem pentadbiran tanah
pertanian.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
70% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru.
30% lagi perlukan lebih bimbingan .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
kerjasama
2.
Sedia
berkorban demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menerangkan sistem pemerintahan yang menuju
ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).
|
| |||||||||
Tajuk
|
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 250-252.
| ||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar dapat menjelaskan dasar British terhadap industri perlombongan.
|
| |||||||||
Tajuk
|
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
| ||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan faktor-faktor yang membantu perkembangan ekonomi seperti penggunaan tenaga buruh luar.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbang saran
2. Mencatat nota
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis.
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Sistem kangcu
2. Sistem kontrak
3. Sistem Kangani
4. Tiket kredit
5. Kongsi gelap
6. Sin Kheh
7. Imigran
| ||||||||
Sumber rujukan
| Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 252-255. | ||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar dapat menjelaskan faktor penggunaan tenaga buruh luar.yang membantu perkembangan ekonomi.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Sistem pentadbiran tanah
pertanian.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
70% Pelajar dapat menghasilkan penutup esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru.
30% lagi perlukan lebih bimbingan .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan sistem pemerintahan
yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand (Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pembentangan oleh 4 kumpulan:
·
kumpulan Dewi –Kebangkitan golongan tentera zaman pemerintahan
Pya Manopakorn dan pentadbiran awam zaman Pya Bahol.
·
Kumpulan Alif- Pentadbiran diktator ketenteraan zaman Pibun
Songkhram dan zaman pemerintahan awam (1945-47).
·
Kumpulan Hafizi- Pemerintahan Tentera (1948-1970-an)
·
Kumpulan Chelsie- Pemerintahan demokrasi (1973-1976) dan
selepas era demokrasi (1976-1988)
2.
Tugasan pembentangan diberi sehari sebelum
3.
Sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama
2.
Sedia
berkorban demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar terlibat dalam penyediaan projek Pameran
Seni Visual di Bilik Seni. P&P tidak dapat dijalankan.
|
Disemak dan teruskan usaha dalam menghasilkan rph yang baik.
ReplyDelete