Pages

Friday, September 23, 2016

Minggu 38 (19-23/9/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
19/9/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Mula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi dagangan:Sistem pertanian komersil
Objektif
         1.      Menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah .
Kaedah/Aktiviti
         1.      Kuliah dan sumbangsaran
         2.      Mencatat nota
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
        2.       Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
        1.      Sara diri
        2.      Komersil
        3.      Dwi-ekonomi
Sumber rujukan
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 247-250.
Refleksi
50% Pelajar dapat menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
19/9/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan peranan pembesar dalam sistem beraja di China.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kepentingan tanggungjawab dalam organisasi.
Konsep/Istilah
  1. Golongan Mandarin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
50% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru. 50% lagi perlukan lebih bimbingan .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/9/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh 4 kumpulan.2 kumpulan membentangkan tajuk bagi Filipina dan 2 kumpulan lagi untuk Thailand
  2. Tugasan pembentangan diberi sebelum cuti Pertengahan Penggal kedua.
  3. Sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah
  1. Republik
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20) dan membandingbeza setiap konsep berkenaan.Pembentangan berjalan lancer dan pelajar aktif bertanya soalan dan memberi pendapat.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/9/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Pembangunan ekonomi
Objektif
  1. Menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di Filipina dan Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh 4 kumpulan.2 kumpulan membentangkan pembangunan ekonomi bagi Filipina dan 2 kumpulan lagi untuk Thailand
  2. Tugasan pembentangan diberi sehari sebelum
  3. sumbang  saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      kreatif dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Akta Insentif Eksport
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di Filipina dan Thailand (Abad ke-20).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/9/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Kemunculan Jepun sebagai kuasa maritim pada abad ke-16 hingga 17 telah membawa kepada perkembangan dalam bidang ekonomi dan sosial. Bincangkan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat berani mencuba.
Konsep/Istilah
  1. kuasa maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
50% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru. 50% lagi perlukan lebih bimbingan .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut(sambungan):
  • Huraikan faktor-faktor yang mendorong kepada kemajuan dalam sektor pertanian di China pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama.
Konsep/Istilah
Sistem pentadbiran tanah pertanian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
70% Pelajar dapat menghasilkan esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru. 30% lagi perlukan lebih bimbingan .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/9/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Bentuk pemerintahan
Objektif
  1. Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      Sedia berkorban demi kepentingan negara
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
22/9/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Tajuk
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi dagangan: Industri perlombongan 
Objektif
  1. Menjelaskan dasar British terhadap industri perlombongan.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
  2. Mencatat nota
KBAT
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
  1. suvarnabhumi
Sumber rujukan
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 250-252.
Refleksi
60% Pelajar dapat menjelaskan dasar British terhadap industri perlombongan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/9/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi dagangan: Penggunaan tenaga buruh luar.
Objektif
       1.      Menjelaskan faktor-faktor yang membantu perkembangan ekonomi seperti penggunaan tenaga buruh luar.
Kaedah/Aktiviti
       1.      Kuliah dan sumbang saran
       2.      Mencatat nota
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
       1.      Sistem kangcu
       2.      Sistem kontrak
       3.      Sistem Kangani
       4.      Tiket kredit
       5.      Kongsi gelap
       6.      Sin Kheh
       7.      Imigran
Sumber rujukan
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 252-255.
    Refleksi
    60% Pelajar dapat menjelaskan faktor penggunaan tenaga buruh luar.yang membantu perkembangan ekonomi.

    Mata pelajaran
    Sejarah
    Tarikh
    23/9/16(Jumaat)
    Kelas/Bilangan Pelajar
    6RK4/ 26 pelajar
    Masa
    10.40-11.40
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
    Objektif
    1. Menghasilkan penutup yang baik bagi  soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut(sambungan):
    • Huraikan faktor-faktor yang mendorong kepada kemajuan dalam sektor pertanian di China pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
    KBAT
    Menganalisis
    i-Think/Proses Pemikiran
    tiada
    Nilai/Unsur  patriotisme/
    Kemahiran insaniah
    kerjasama.
    Konsep/Istilah
    Sistem pentadbiran tanah pertanian.
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
    3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
    Refleksi
    70% Pelajar dapat menghasilkan penutup esei yang baik dengan mengambilkira saranan guru. 30% lagi perlukan lebih bimbingan .


    Mata pelajaran
    Sejarah
    Tarikh
    23/9/16(Jumaat)
    Kelas/Bilangan Pelajar
    6AK5/ 11 pelajar
    Masa
    9.40-10.40
    Tajuk
    BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
    Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
    • Pembinaan negara bangsa
    • :Bentuk pemerintahan
    Objektif
    Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand (Abad ke-20).
    Kaedah/Aktiviti
           1.      Pembentangan oleh 4 kumpulan:
           ·         kumpulan Dewi –Kebangkitan golongan tentera zaman pemerintahan Pya            Manopakorn dan pentadbiran awam zaman Pya Bahol.
           ·         Kumpulan Alif- Pentadbiran diktator ketenteraan zaman Pibun Songkhram           dan zaman pemerintahan awam (1945-47).
           ·         Kumpulan Hafizi- Pemerintahan Tentera (1948-1970-an)
           ·         Kumpulan Chelsie- Pemerintahan demokrasi (1973-1976) dan selepas era           demokrasi (1976-1988)
           2.      Tugasan pembentangan diberi sehari sebelum
           3.      Sumbang saran
    KBAT
    menganalisis
     i-Think/Proses Pemikiran
    Peta Buih/Menerangkan
    Nilai/Unsur  patriotisme/
    Kemahiran insaniah
           1.      kerjasama
           2.      Sedia berkorban demi kepentingan negara
    Konsep/Istilah
    1. demokrasi 
    2. ketenteraan
    Sumber    rujukan
    1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
    2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
    3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
    4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
    5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
    Refleksi
    100%  Pelajar terlibat dalam penyediaan projek Pameran Seni Visual di Bilik Seni. P&P tidak dapat dijalankan.


    1 comment:

    1. Disemak dan teruskan usaha dalam menghasilkan rph yang baik.

      ReplyDelete