|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
9:Perkembangan di Eropah
|
||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan
pengertian dan ciri-ciri Zaman Reformation.
2. Menjelaskan
kesan-kesan zaman Reformation
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbang
saran
|
||||||||
KBAT
|
1. Menghubungkait
unsur-unsur Renaissance dan Reformation dengan perkembangan ilmu masa
kini.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan
seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50%Pelajar
dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Reformation
serta membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan
sebab dan kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan
Rusia (abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Sambungan
pembentangan berkumpulan.
2.
Sesi
soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia
Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20)
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi
Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
Kerjasama
2.
Sedia
berkorban mempertahankan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan
masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Indonesia dan Myanmar
pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 2 sebab. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi
Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Thibaw merupakan
pemerintah terakhir Dinasti Konbaung.Huraikan peranan Thibaw dalam
pemerintahan Myanmar.
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih
berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Menghargai
jasa dan sumbangan tokoh.
2.
Sedia
berkorban mempertahankan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan dan membandingbeza peranan
tokoh berkenaan serta mengaitkannya dengan peristiwa penentangan terhadap
penjajah di negara masing-masing.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua
terutama yang melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin terutama yang melibatkan
Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi
Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama
2.
berfikiran
terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat
membincangkan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran
tempatan di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
9:Perkembangan di Eropah
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat
sekurang-kurangnya dalam satu aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
9:Perkembangan di Eropah
|
||||||||
Objektif
|
Mengklasifikasi
kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari
segi politik, ekonomi dan sosial.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mengklasifikasi.
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Kegigihan dan
keberanian bangsa.
2. Menyokong dan
melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Conquista(penaklukan)
2. Conquistadores(penakluk)
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat
sekurang-kurangnya dalam satu aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi
Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama
2.
berfikiran
terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat
membincangkan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan
ekonomi di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
95%Pelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan
kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20
mengikut kronologi.Manakala selebihnya perlu dijelaskan sekali lagi.
|
No comments:
Post a Comment