Pages

Friday, August 12, 2016

Minggu 32 (8-13/8/16)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Protokol Boxer.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pemberontakan Boxer
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/8/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang kesenian  dan  gaya hidup.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam bidang kesenian  dan  gaya hidup.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai nilai estetika kesenian  dan  gaya hidup.
Konsep/Istilah
  1. Mimbar
  2. Mihrab
  3. tulisan khat
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 205-208.
Refleksi
50%Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek kesenian  dan  gaya hidup.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/8/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan untuk membuat perbincangan tajuk berbeza yang telah diagihkan.
  2. Pembentangan dan sumbang  saran
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dwiekonomi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia  (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Liberal
  2. Perang Napoleon
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia pada abad ke-19.

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/8/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China  terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. sepoi
  2. dahagi
  3. dowri
  4. suttee
  5. thugee
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/8/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar dalam Perang Inggeris-Myanmar 1 dan 2(Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Pelarian orang Arakan.
  2. Perjanjian Yandabo.
  3. Masalah kasut
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar  pada abad ke-19.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/8/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Ekonomi
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem mata wang, percukaian dan perdagangan.
  2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan guru.
KBAT
Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Bekerjasama memakmurkan negara
Konsep/Istilah
  1. Laksamana
  2. Syahbandar
  3. Riba   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 208-211.
Refleksi
50% pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek ekonomi. Pelajar yang tidak dapat menjawab diberi penerangan sekali lagi secara umum dengan harapan mereka dapat memahami konsep berkaitan.Tamat Bab 8.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Mula Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Perubahan masyarakat dan budaya Eropah  Zaman Gelap
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis  keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Feudal
  2. Zaman Gelap.
  3. Baron 
  4. Viking
  5. Magyar.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 214-216.
Refleksi
50%Pelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar dalam Perang-Inggeris-Myanmar 3 (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1.    Masalah kasut.
  2.  Masalah Syarikat Perdagangan Burma-Bombay.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar  pada abad ke-19.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/8/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.40-11.40
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat  India terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/8/16 (Sabtu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
***********SABTU GANTI-JADUAL ISNIN
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Zaman Renaissance(1350-1600) 
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Renaissance.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
  1. Menganalisis  perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap.
  2. Menghubungkait unsur-unsur Renaissance   dengan perkembangan ilmu masa kini.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Renaissance
  2. Zaman Gelap
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 217-220.
Refleksi
50%Pelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Renaissance  serta membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/8/16 (Sabtu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
***********SABTU GANTI-JADUAL ISNIN
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab dan kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti

  1. Pelajar membuat pembentangan berkumpulan
  2. Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta
  3. Tugas telah diagihkan hari sebelumnya.
  4. Sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20)

2 comments: