Tarikh
|
1 MEI 2017
|
Catatan
|
Cuti Umum: Hari Pekerja
|
|
|||||||||
Catatan
|
Minggu Orientasi
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 4:KERJA KURSUS
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat keputusan
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentangan kurang lancar kerana ada beberapa pelajar yang tidak memberi kerjasama yang baik misalnya masuk lewat dengan alasan menjadi AJK Orientasi,sedangkan guru telah memaklumkan awal supaya masuk ke kelas pada waktu sejarah dan kembali bertugas semula sebagai AJK Orientasi selepas selesai membuat pembentangan. Sebenarnya pelajar berkenaan langsung tidak membuat persediaan seperti tidak menyediakan slide power point dan sebagainya .Keseluruhannya, ada pelajar yang membentang dengan baik dan ada yang kurang memuaskan.Pembentangan akan disambung pada hari berikutnya.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 4:KERJA KURSUS
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat keputusan
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
Dapatan hasil kajian
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar dan selesai bagi semua pelajar.Hanya seorang yang tidak menyiapkan slide power point. Pelajar tersebut diminta menyiapkannya kemudian. Terdapat juga pelajar yang kurang yakin semasa menjawab soalan guru kerana banyak bahan eseinya disalin daripada internet tanpa mengetahui kaitannya secara jelas dengan tajuk kajian . Guru meminta pelajar tersebut membuat penambahbaikan bagi eseinya. Pelajar tersebut diminta menyiapkannya kemudian. Semua pelajar hadir.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
| ||||||||
Objektif
|
1. Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat.
2. Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan.
3. Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan, sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
3. Rela berkorban
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Ummah
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar berjaya menghasilkan pengenalan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar Berjaya menyiapkan pengenalan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
| ||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
3. Rela berkorban
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Golongan Al-Riddah
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan isi esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan.
Sebagai langkah pengukuhan, guru memberi latihan untuk disiapkan di rumah berdasarkan soalan berikut:
Bincangkan perubahan yang berlaku dalam masyarakat Arab Jahiliyah selepas kedatangan Islam.
1. Setiap pelajar dibahagikan tugas menghuraikan satu isi.
2. Tugasan berdasarkan kedudukan dalam kumpulan
· Kumpulan 1 : Agama dan kepercayaan
· Kumpulan 2 : Akhlak
· Kumpulan 3: Politik
· Kumpulan 4: Ekonomi
· Kumpulan 5: Ilmu Pengetahuan
· Kumpulan 6: Kesusasteraan
· Kumpulan 7: Kelas Masyarakat
· Kumpulan 8: Maruah Wanita
· Kumpulan 9: Peperangan
|
Telah disemak, RPH yg lengkap.
ReplyDelete