Pages

Friday, March 16, 2018

2018 Minggu 11 (12-16/3/18)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/3/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu (Sambungan)
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan.
  2.  Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
  3. Dimulakan dengan penyoalan oleh kumpulan ke-empat dan seterusnya hingga habis semua pusingan .
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pengendalian kuiz  berjaya  dihabiskan  Suasana kelas terkawal walaupun agak bising.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/3/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul .
  2. Membuat fail back up
KBAT
Mensintesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, terdapat segelintir yang masih melakukan kesalahan tatabahasa  yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.

10% Pelajar telah berjaya menghasilkan badan esei sekurang-kurangnya 1 perenggan isi.

Seoragng pelajar telah menyiapkan keseluruhan esei. Guru membuat penambahbaikan bersama pelajar iaitu di luar waktu PdPc.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/3/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30 
Catatan
Ujian Diagnostik:

Pengajian Am 2

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/3/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Catatan
Ujian Diagnostik:

Sejarah 2

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/3/18(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Catatan
Ujian Diagnostik:

Seni Visual 2

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/3/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13M) serta  Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 )
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh Usna
  2. Sesi soal-jawab
  3. Penegasan tajuk oleh guru dan pembentang
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. gazzal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar memberi tumpuan kepada sesi pembentangan .

No comments:

Post a Comment