Pages

Friday, March 9, 2018

2018 Minggu 10 (5-9/3/18)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/3/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Falsafah pendidikan Islam.
  2. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Pembentangan oleh Johannes bagi tajuk zaman Umaiyyah.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. Menghargai ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Tarbiyah.
  2. Ta'lim.
  3. Ta'dib.
  4. Irsyad.
  5. Tadris
  6. Kuttab
  7. Halaqah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) ) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/3/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei (sambungan).
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format.
  2. Memantau hasil kerja dalam lap top pelajar.
KBAT
Mensisntesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
50 % sahaja pelajar hadir kerana masalah bekalan air yang terputus di Serian.100% pelajar yang hadir telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih ada pelajar yang membuat kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/3/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
1.      Menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
Pembentangan oleh Melvin
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Madrasah.
  2. Kitab musnad
  3. Kitab sunan
  4. Ilmu kalam
  5. Ilmu tasawwuf
  6. Ilmu sekular
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar.100% pelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 ciri.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/3/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan :Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. zawiyah
  2. luh
  3. waiz
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat mencapai objektif yang ditetapkan.
Pelajar diminta membentuk kumpulan dan diberi tugasan menyediakan soalan kuiz untuk aktiviti bagi tajuk pada hari seterusnya.
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/3/18(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan.
  2.  Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
  3.  Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
  4. Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.
  5. Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan.
  6. Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
  7. Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. meunasah
  2. Rangkang
  3. Dayah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
90% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam perjalanan kuiz.1 kumpulan terlupa menyiapkan soalan kuiz. Bagaimanapun perjalanan pengendalian kuiz teratur.
Pelajar  meminta agar aktiviti hari ini diteruskan lagi .Mereka diberi tugasan menyediakan soalan kuiz untuk aktiviti bagi tajuk pada hari seterusnya.

                      
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/3/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan.
  2.  Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
  3.  Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
  4. Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.
  5. Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan.
  6. Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menyiapkan soalan kuiz. Aktiviti berjalan lancar. Markah direkod dan dikumpul. Pengendalian  kuiz akan bersambung semasa ulangkaji atau pada masa yang ditentukan nanti.


No comments:

Post a Comment