|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi
Baitulmal
Mereka
juga dapat menghuraikan peranan institusi ekonomi Baitulmal dan
pelaksanaannya pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan
Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan menyatakan
2 peranan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis cukai
dalam Islam dan menjelaskan konsep/definisi cukai kharaj dalam
Islam. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/
Proses Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi jizyah serta menyenaraikan
syarat-syarat jizyah dan kadarnya sekurang-kurangnya
dengan memberi 3 isi..
Mereka juga dapat menyatakan peranan
cukai jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya
dengan memberi 2 contoh.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menjelaskan
konsep/definisi zakat dan menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakatPelajar
juga dapat membanding beza peranan
zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah al- Rasyidin (abad
ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-11M) )
sekurang-kurangnya dengan menyatakan 2 aspek perbandingan..Pelajar juga dapat
menjelaskan perbezaan konsep golongan fakir dan miskin.
|
Tarikh
|
9/3/19
(Sabtu)
|
Catatan
|
Mesyuarat
Agung PIBG Kali ke-48
|
No comments:
Post a Comment