Pages

Friday, March 8, 2019

2019 Minggu 10 (3-9/3/19).



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/3/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Baitulmal).
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi Baitulmal
  2. Menganalisis peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M)..
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Baitulmal.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi Baitulmal
Mereka juga dapat menghuraikan  peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan menyatakan 2 peranan..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/3/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Jenis-jenis cukai ).
Objektif
  1. Menyenaraikan jenis-jenis cukai dalam Islam. 
  2. Menjelaskan konsep/definisi  jenis cukai kharaj  dalam Islam. 
  3. Menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
  2. jizyah
  3. usyr
  4. fai
  5. ghanimah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis cukai dalam Islam dan menjelaskan konsep/definisi cukai kharaj dalam Islam. . 

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/3/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Jenis-jenis cukai ).:Sambungan.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi jizyah.
  2. Menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya.
  3. Menganalisis peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/ Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. jizyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi jizyah serta menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya sekurang-kurangnya dengan memberi 3 isi.. Mereka juga dapat menyatakan  peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/3/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.40-11.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi zakat.
  2. Menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat.
  3. Menganalisis peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al- Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah  (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. fakir.
  2. miskin
  3. muallaf
  4. fisabilillah
  5. ibnu sabil.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi zakat dan menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakatPelajar  juga dapat membanding beza peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al- Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah  (abad ke-9-11M) ) sekurang-kurangnya dengan menyatakan 2 aspek perbandingan..Pelajar juga dapat menjelaskan perbezaan konsep golongan fakir dan miskin.

Tarikh
9/3/19 (Sabtu)
Catatan
Mesyuarat Agung PIBG Kali ke-48


No comments:

Post a Comment