Pages

Thursday, March 14, 2019

2019 Minggu 11 (10-14/3/19).



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/3/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Falsafah pendidikan Islam.
  2. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) dan zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M)..
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Norhajar.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan oleh pembentang dan guru.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. Menghargai ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Tarbiyah.
  2. Ta'lim.
  3. Ta'dib.
  4. Irsyad.
  5. Tadris
  6. Kuttab
  7. Halaqah
  8. Mustalah hadis.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) ) dan zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).. sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh..
.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/3/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
2.50-4.30
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei (sambungan).
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format.
  2. Memantau hasil kerja dalam lap top pelajar.
  3. Membuat fail back up
KBAT
Mensisntesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar telah berjaya menghasilkan esei sekurang-kurangnya bahagian pengenalan esei Bagaimanapun, sebahagian besar daripada mereka masih melakukan kesalahan ketara daripada aspek tatabahasa  yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/3/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan :Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M) dan Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) dan Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Maisarah.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan oleh pembentang dan guru.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. zawiyah
  2. luh
  3. waiz
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan di Mesir (abad ke-8M) dan Acheh (abad ke-16-17M) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh.... 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/3/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.20
Catatan
Tiada aktiviti PdPc hingga jam 12.40 kerana semua guru dan pelajar tingkatan 6 terlibat dalam Majlis Kolaborasi Minda.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/3/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.40-11.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual: Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Nisha
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan oleh pembentang dan guru.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh. 


No comments:

Post a Comment