Pages

Thursday, March 28, 2019

2019 Minggu 13 (24-28/3/19).



Tarikh
9/3/19 (24-28/3/19)
Catatan
Cuti Pertengahan Semester.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/3/19 (Khamis)**kelas tambahan
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
8.00-9.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Penerokaan.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh al-Mas‟udi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M) dalam bidang penerokaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Penerangan berdasarkan paparan slaid.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh geografi dan pelayaran serta tokoh-tokoh keilmuan lain.
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh al-Mas‟udi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M) dalam bidang penerokaan sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi .Bahan PdPc juga dihantar dalam bentuk fail pdf dan fail zip dalam kumpulan Whatsapp kelas


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/3/19 (Khamis)**kelas tambahan
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Seni bina.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri seni bina pada zaman pemerintahan Andalusia (abad ke-13)dan India (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Zaliha.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Penegasan tajuk oleh guru dan pembentang
KBAT
1.       Mengumpul dan mengelas
2.      membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ciri-ciri unik senibina Islam terutamanya di Andalusia dan India pada abad berkenaan.
  2. kepentingan seni bina dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Istana Alhambra.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Pembentangan agak menyeronokkan kerana pelajar aktif bertanya semasa sesi soal jawab.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/3/19 (Khamis)**kelas tambahan
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.00-12.30 tgh
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:KK
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
  2. Memastikan setiap pelajar ada fail back up bagi setiap hasil kerja mereka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul 
  2. Pelajar diingatkan agar menghantar esei pada  hari Ahad 31/3/19 bagi memberi ruang kepada guru membuat semakan dan membolehkan pelajar membuat pembetulan (jika perlu) sebelum tiba tarikh penghantaran yang ditetapkan oleh MPM ..
KBAT
Menganalisis/ Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Manual Kerja Kursus Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia
Refleksi
 90% pelajar telah menyiapkan keseluruhan esei. Manakala 10% lagi belum siap  mengarang isi esei . Masih banyak penambahbaikan yang perlu dibuat terutama dari segi kesalahan tatabahasa ,sistem penomboran untuk nota akhir dan penulisan bibliografi mengikut Kaedah Chicago. Pelajar bertungkus-lumus menyiapkan esei dan bekerjasama sesama mereka untuk membuat semakan dan penambahbaikan dengan dibantu dan dipantau oleh guru juga.


No comments:

Post a Comment