Pages

Thursday, July 23, 2020

2020 Minggu 27 (19-23/7/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

19/7/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

9.15-10.30

Catatan

MAJLIS PENUTUP PROGRAM MINGGU INFORMASI NORMA BAHARU TINGKATAN 6.

Semua pelajar tingkatan 6 berada di Dewan Terbuka PIBG SMKSG.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

19/7/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

1.15-2.45

Tajuk

  1. Kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah STPM Penggal 1.

2.      Mula Tema 1:Masyarakat.

·         Masyarakat feudal

Objektif

  1. Menghuraikan kandungan Sukatan pelajaran Sejarah STPM Silibus baru bagi Penggal 1.Silibus lengkap telah diterangkan semasa Taklimat Mata Pelajaran pada Minggu Orientasi.
  2. Menjelaskan format kertas Peperiksaan STPM.
  3. Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan ciri-ciri.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Melantik admin untuk membuat kumpulan WhatsApp  dan dapatkan maklumat telefon  pelajar  bagi memudahkan guru menyampaikan bahan PdPc secara berterusan sama ada pada hari persekolahan atau hari cuti. 

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Semangat cinta negara

Konsep/Istilah

  1. Feudalisme

Sumber rujukan

  1. Sukatan Baharu Sejarah STPM 
  2. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  5. http://cikgustpm.blogspot.com/

Refleksi

Pelajar  merujuk nota powerpoint yang ditayang oleh guru.Pelajar juga merujuk bahan yang dihantar dalam kumpulan Whatsapp kelas untuk membuat nota.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

20/7/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

8.00-9.15

Tajuk

  1. Masyarakat feudal di England (abad ke-16-17M)

Objektif

  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
  3. Penerangan contoh soalan dan jawapan
  • Bincangkan struktur masyarakat feudal England pada abad ke-16 hingga abad ke-17.

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Semangat cinta negara

Konsep/Istilah

  1. Vassalage
  2. Institusi manor dan Lord Manor
  3. Lord
  4. Duke,Baron, dan Vassal
  5. Knight
  6. Serf (freeman,Villain,Sokeman,Border,Cottar)

Sumber rujukan

  1. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  2. Masyarakat Feudal di England
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  5. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan  ciri-ciri feudalisme di England sekurang-kurangnya dalam 3 aspek.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

20/7/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

11.00-12.15

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.

Konsep/Istilah

1.      Kaum Amaliq dan Jurhum

2.      Bani

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Banyak soalan yang dapat dijawab dengan baik terutama oleh peserta kumpulan Kimochi.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

21/7/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

10.20-12.00

Catatan

 MENGAWASI KELAS PEPERIKSAAN:

 Pelajar mengulangkaji.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

21/7/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

1.20-2.40

Catatan

 MENGAWASI KELAS PEPERIKSAAN:

 PENGAJIAN AM 2.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

22/7/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25  pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

  1. Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
  2. Perbandingan Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)

Objektif

  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
  2. Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan

KBAT

Mengumpul dan mengelas

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Semangat cinta negara

Konsep/Istilah

  1. Sistem Sankin Kotai (kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke atas setiap Daimyo sekali setahun)
  2. Bakufu (Pegawai pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk mengutip cukai)

Sumber rujukan

  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  5. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  6. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun sekurang-kurangkan dalam 2 aspek. Pelajar juga berjaya menghasilkan rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun dengan bantuan guru. 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

22/7/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Catatan

 MENGAWASI KELAS PEPERIKSAAN:

 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

23/7/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25  pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

  1. Masyarakat agraria di Belanda (abad ke-16-17M)

Objektif

  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria di negara Belanda. 

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut: 
  • Terangkan ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Semangat cinta negara
  2. Menghargai sumber alam semulajadi
  3. Kerajinan dan daya usaha

Konsep/Istilah

  1. Sistem tanah rang
  2. Sistem penggiliran tanaman.

Sumber rujukan

  1. European Agrarian Society: Manorialism
  2. agrarian society in the netherlands
  3. Masyarakat agraria di Belanda
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  6. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  7. Modul Sukses Sejarah P1

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan  ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17 sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. Mereka juga dapat menjelaskan perbandingan antara sistem tanah rang dengan sistem penggiliran tanaman .

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

23/7/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.

Konsep/Istilah

1.      Kabinet Negeri

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji.

 

 

No comments:

Post a Comment