|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat. 2. Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan. 3. Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan, sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b” |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan: 1. Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat Arab Jahiliyah sebelum kedatangan Islam. 2. Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan kemunculan golongan baharu dalam masyarakat Islam pada zaman khulafa Al-Rasyidin. 3. Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep Contoh Soalan: · Jelaskan konsep ummah yang diamalkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. · Bincangkan konsep jihad dan kepentingan terhadap negara Islam pada zaman Rasulullah. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. Kegigihan/daya usaha 2. Rela berkorban |
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Ummah 2. Jihad |
||||||||
Sumber rujukan |
Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Refleksi |
40% Pelajar berjaya menghasilkan pengenalan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan. Walaubagaimanapun, keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan pengenalan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan, dengan sedikit penambahbaikan daripada guru. Setiap pengenalan esei yang dihasilkan dibaca dan disemak oleh guru serta dibuat penambahbaikan bersama pelajar. Juga untuk panduan pelajar lain. |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut: 1. Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”Cth soalan: Huraikan langkah-langkah mengatasi ancaman golongan Al-Riddah..antara kata kerja yang boleh diguna dalam jawapan misalnya memerangi, membanteras dll. 2. Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya. 3. Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh. 4. Penegasan pada akhir ayat:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan sumbangan Salehuddin Al-Ayyubi:. · Isi: Perkenalkan teknologi peperangan · Huraian: Mencipta senjata moden · Contoh: Meriam · Sumbangan: Dapat menawan Kota Baitul Maqdis · Penegasan: Apa kepentingan Kota Baitul Maqdis. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama. 2. Kegigihan/daya usaha 3. Rela berkorban |
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Golongan Al-Riddah |
||||||||
Sumber rujukan |
Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Refleksi |
50% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan. Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan isi esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan sekurang-kurangnya dengan mengembangkan 2 isi. |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut: 1. Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”Cth soalan: Huraikan langkah-langkah mengatasi ancaman golongan Al-Riddah..antara kata kerja yang boleh diguna dalam jawapan misalnya memerangi, membanteras dll. 2. Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya. 3. Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh. 4. Penegasan pada akhir ayat:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan sumbangan Salehuddin Al-Ayyubi:. · Isi: Perkenalkan teknologi peperangan · Huraian: Mencipta senjata moden · Contoh: Meriam · Sumbangan: Dapat menawan Kota Baitul Maqdis · Penegasan: Apa kepentingan Kota Baitul Maqdis. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama. 2. Kegigihan/daya usaha 3. Rela berkorban |
||||||||
Konsep/Istilah |
Golongan Al-Riddah |
||||||||
Sumber rujukan |
Percubaan pelbagai negeri tahun semasa dan tahun-tahun lepas... |
||||||||
Refleksi |
50% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan. Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan isi esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan sekurang-kurangnya dengan mengembangkan 2 isi. Setiap isi esei yang dihasilkan dibaca dan disemak oleh guru serta dibuat penambahbaikan bersama pelajar.Juga untuk panduan pelajar lain. |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan mengarang esei. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama. 2. Kegigihan/daya usaha |
||||||||
Konsep/Istilah |
jahala |
||||||||
Sumber rujukan |
Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Refleksi |
50% Pelajar membuat tugasan/kerja rumah . Jawapan yang telah lengkap disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru secara bersemuka. |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut: 1. Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya. 2. Gunakan lebih daripada satu ayat. 3. Jangan senaraikan/ulang semula isi 4. Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …disebabkan kekufuran dan kejahilan masyarakat jahiliyah, Allah menurunkan kitab suci al-Quran sebagai pedoman kepada mereka. 5. Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai. 6. Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama. 2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah |
Unsur futuristik |
||||||||
Sumber rujukan |
1. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Refleksi |
80% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan. Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan kesimpulan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana. Contoh jawapan juga diberi sebagai pengukuhan lepada pelajar.
|
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut: 1. Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya. 2. Gunakan lebih daripada satu ayat. 3. Jangan senaraikan/ulang semula isi 4. Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …disebabkan kekufuran dan kejahilan masyarakat jahiliyah, Allah menurunkan kitab suci al-Quran sebagai pedoman kepada mereka. 5. Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai. 6. Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama. 2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah |
Unsur futuristik |
||||||||
Sumber rujukan |
Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Refleksi |
80% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan. Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan kesimpulan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana. Latihan pengukuhan diberi sebagai kerja rumah.
|
No comments:
Post a Comment