Pages

Thursday, September 3, 2020

2020 Minggu 33 (30/8-3/9/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

30/8/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19

Objektif

  1. Menerangkan bentuk dan pelaksanaan Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip umum Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.

Kaedah/Aktiviti

1.      Melengkapkan rajah perbandingan antara Adat Perpatih dan Adat Temenggung dan membuat pempentangan ringkas tajuk berkenaan mengikut aspek yang diagihkan kepada kumpulan masing-masing..

2.      Kuliah dan sumbang  saran bagi tajuk Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.

KBAT

Membanding beza

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih berganda/Membanding beza

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Adat
  2. Undang-Undang

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 

Refleksi

100%  pelajar dapat melengkapkan rajah perbandingan berdasarkan hasil perbincangan dalam kumpulan masing-masing .Mereka juga dapat menghuraikan perbandingan antara setiap aspek berkaitan  kerana satu kumpulan hanya perlu melengkapkan dan menghuraikan satu ciri perbandingan. Isi yang kurang dtambahbaik oleh guru dan rakan pelajar yang lain.

 

Tarikh

31 Ogos 2020 (Isnin)

Catatan

CUTI UMUM : HARI KEMERDEKAAN KE-63

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

1/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)

Objektif

  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan

Konsep/Istilah

  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.

Sumber rujukan

  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

1/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19

Objektif

1.      Menerangkan bentuk dan pelaksanaan Adat Perpatih dan Adat Temenggung.

2.      Menghuraikan prinsip-prinsip umum Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.

Kaedah/Aktiviti

1.      Melengkapkan rajah perbandingan antara Adat Perpatih dan Adat Temenggung dan membuat pempentangan ringkas tajuk berkenaan mengikut aspek yang diagihkan kepada kumpulan masing-masing..

2.      Kuliah dan sumbang  saran bagi tajuk Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.

KBAT

Membanding beza

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih berganda/Membanding beza

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

1.      Adat

2.      Undang-Undang

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 

Refleksi

100%  pelajar dapat melengkapkan rajah perbandingan berdasarkan hasil perbincangan dalam kumpulan masing-masing .Mereka juga dapat menghuraikan perbandingan antara setiap aspek berkaitan  kerana satu kumpulan hanya perlu melengkapkan dan menghuraikan satu ciri perbandingan. Isi yang kurang dtambahbaik oleh guru dan rakan pelajar yang lain.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

1/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Sistem sosial pada abad ke-19

Objektif

  1. Menerangkan  konsep dan susun lapis masyarakat

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Golongan merdeheka
  2. Hamba Dengan

Sumber  rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat dengan membahagikan kepada golongan pemerintah dan yang diperintah.

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

2/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)

Objektif

Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Berfikiran terbuka
  2. Kreatif dan inovatif

Konsep/Istilah

  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

2/9/2020 (Rabu )

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Sistem sosial pada abad ke-19

Objektif

Menerangkan  konsep dan susun lapis masyarakat

Kaedah/Aktiviti

1.      Kuliah

2.      sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

1.      Golongan merdeheka

2.      Hamba Dengan

Sumber  rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat dengan membahagikan kepada golongan pemerintah dan yang diperintah.

Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

2/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Sistem ekonomi pada abad ke-19

Objektif

  1. Menerangkan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. ekonomi tradisional
  2. ekonomi komersial
  3. Kiwi

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial. Mereka juga dapat membanding beza sekurang-kurangnya  5 ciri

Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

3/9/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)

Objektif

  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment