|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objektif |
Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak selepas merdeka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Guru meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis. 2. Apabila semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut. 3. Selesai pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan. 4. Semua pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini. Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg perlu dilengkapkan):
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Berfikiran terbuka |
||||||||
Konsep/Istilah |
Industri-proto |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20 dengan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 daripada 7 faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan industri . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentang dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 perkara bagi setiap aspek . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
adat masyarakat Iban |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Faktor kemunculan |
||||||||
Objektif |
Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 4 aspek. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
· Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan. · Setiap kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh · Mereka diberi masa 5 minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut · Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang. · .Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain. · Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat · Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA” · Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut. · Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih berganda/Membanding beza |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai idea dan sumbangan tokoh |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar bekerjasama mencari kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan. Pembentangan berjalan lancar.2 kumpulan kena denda oleh kumpulan lain kerana tersalah ambil kad. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
t |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Semua pelajar membuat catatan rajah minda. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik |
||||||||
Objektif |
Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Semua pelajar melibatkan diri mencari fakta utama.Mereka dapat menjelaskan gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri/tujuan perjuangan setiap persatuan berkenaan . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden sekurang-kurangnya dengan memberi 4 ciri |
No comments:
Post a Comment