Pages

Wednesday, September 23, 2020

2020 Minggu 36 (20-24/9/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

20/9/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20 (sambungan)

Objektif

Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak selepas merdeka.

Kaedah/Aktiviti

1.      Guru meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis.

2.      Apabila semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut.

3.      Selesai pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan.

4.      Semua pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini.

Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg perlu dilengkapkan):

 

Sebelum Merdeka (1946-197)

Bil.

Tahun

Nama Rancangan/Laporan

Pencadang

Syor/Cadangan

 

Catatan

1

 

Rancgn Cheeseman

 

 

 

2

 

Laporan Barnes

 

 

 

3

 

Laporan Fenn-Wu

 

 

 

4

 

Ordinan Pelajaran 1952

 

 

 

5

 

Penyata Razak

 

 

 

Selepas Merdeka (1961-1996)

1

 

Laporan Rahman Talib

 

 

2

 

Akta Pelajaran 1961

 

 

3

 

J/K Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979

 

 

4

 

Akta Pendidikan 1996.

 

 









KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    

Refleksi

Pembentangan  berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

20/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jepun (abad ke-19-20)

Objektif

Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di  Jepun pada abad ke-19-20.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Berfikiran terbuka

Konsep/Istilah

Industri-proto 

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20 dengan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 daripada 7 faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan industri .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

21/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20

Objektif

1.      Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

22/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)

Objektif

  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Guru mengedarkan rajah minda kosong untuk dilengkap isi oleh setiap kumpulan (6 kumpulan)
  2. Pembentangan oleh setiap kumpulan
  3. Rumusan pembentangan dan penegasan oleh guru.

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan

Konsep/Istilah

  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan (Enlightenment)

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

Pembentang dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 perkara bagi setiap aspek .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

22/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

1.      Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

adat masyarakat Iban

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

22/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.

  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20

: Faktor kemunculan

Objektif

Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pelajar

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 4 aspek.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

23/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)

Objektif

  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.

Kaedah/Aktiviti

  1. Permainan KAD “AKU PUNYA”

·         Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan.

·         Setiap  kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh

·         Mereka diberi masa 5  minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut

·         Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang.

·         .Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain.

·         Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat

·         Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA”

·         Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.

·         Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses   Pemikiran

Peta Buih berganda/Membanding beza

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai idea dan sumbangan tokoh

Konsep/Istilah

  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract

Refleksi

100% Pelajar bekerjasama mencari  kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan. Pembentangan berjalan lancar.2 kumpulan kena denda oleh kumpulan lain kerana tersalah ambil kad.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

23/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang  saran
  2. Rajah minda berkenaan perubahan pentadbiran misalnya struktur dalam Majlis Mesyuarat Negeri, Sistem Residen, Persekutuan 1896, dan  Majlis Mesyuarat Persekutuan

t

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
  4. Desentralisasi

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
  5. Soalan STPM 2014,Soalan 2, bahagian A.    

Refleksi

Semua pelajar membuat catatan rajah minda.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

23/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 

  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20

 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik 

Objektif

Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Aktiviti mencari fakta utama

KBAT

Membanding beza

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda. 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  5. Kertas Model Sejarah STPM Penggal 3,Sasbadi, ms 19,22 dan 23 

Refleksi

Semua  pelajar melibatkan diri mencari fakta utama.Mereka dapat menjelaskan  gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri/tujuan perjuangan setiap persatuan berkenaan .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

24/9/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Kemajuan pendidikan : Perancis (abad ke-18-19)

Objektif

  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentanag oleh kumpulan Ernie
  2. sesi soal-jawab

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan

Konsep/Istilah

  1. Universiti Penny

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Jules Ferry

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden sekurang-kurangnya dengan memberi 4 ciri

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment