Pages

Thursday, September 17, 2020

2020 Minggu 35 (13-17/9/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

13/9/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang  saran
  2. Rajah minda berkenaan perubahan pentadbiran misalnya struktur dalam Majlis Mesyuarat Negeri, Sistem Residen, Persekutuan 1896, dan  Majlis Mesyuarat Persekutuan

t

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
  4. Desentralisasi

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
  5. Soalan STPM 2014,Soalan 2, bahagian A.    

Refleksi

Semua pelajar membuat catatan rajah minda.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

14/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di England (abad ke-17-18)

Objektif

  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian

Konsep/Istilah

  1. Peristiwa Black Death

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan..

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

14/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam  ekonomi  pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-Negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. mekantilisme

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan  perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

15/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda (abad ke-17-18)

Objektif

  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian

Konsep/Istilah

  1. Baltik dan Balkan.

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyatakan  3 jenis tanaman utama beserta kegunaannya dan 2 faktor berkaitan..

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

15/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

Membincangkan  cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

1.      Pembentangan kumpulan iaitu satu kumpulan membentangkan cara  peluasan kuasa asing  bagi satu negeri.

KBAT

Menyelesai masalah

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

mekantilisme

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi penting.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

15/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menjelaskan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak sebelum Perang Dunia Kedua.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan perbincangan beberapa contoh corak soalan misalnya:

1.      Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan perintah

1.      Jelaskan jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu pada abad ke-19.

2.      Sistem pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar pecah dan perintah.Jelaskan.

3.      Bincangkan sistem pendidikan kolonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia ke-2.

 

2.      Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan.

1.      Galurkan usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada  abad ke-20

2.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka.

3.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga  1963.

4.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia sejak merdeka hingga  Pembentukan Malaysia

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan  dasar pecah dan perintah British.

 

 

Tarikh

16 SEPTEMBER 2020

Catatan

CUTI UMUM: HARI MALAYSIA

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

17/9/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9.00-10.20** waktu relief

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu,.

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sesi soal-jawab

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. xenophobia

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . Pembentangan berjaya dihabiskan kerana satu kumpulan hanya membentangkan penentangan bagi satu negeri.

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

17/9/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman (abad ke-19-20)

Objektif

  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Menghargai kemajuan dalam bidang Perindustrian

Konsep/Istilah

  1. Sistem Guild

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment