|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
t |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Semua pelajar membuat catatan rajah minda. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan.. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyatakan 3 jenis tanaman utama beserta kegunaannya dan 2 faktor berkaitan.. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
Membincangkan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Pembentangan kumpulan iaitu satu kumpulan membentangkan cara peluasan kuasa asing bagi satu negeri. |
||||||||
KBAT |
Menyelesai masalah |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
mekantilisme |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi penting. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan perbincangan beberapa contoh corak soalan misalnya: 1. Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan perintah 1. Jelaskan jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu pada abad ke-19. 2. Sistem pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar pecah dan perintah.Jelaskan. 3. Bincangkan sistem pendidikan kolonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia ke-2.
2. Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan. 1. Galurkan usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada abad ke-20 2. Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka. 3. Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga 1963. 4. Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia sejak merdeka hingga Pembentukan Malaysia |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Perbincangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan dasar pecah dan perintah British. |
Tarikh |
16 SEPTEMBER 2020 |
Catatan |
CUTI UMUM: HARI MALAYSIA |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . Pembentangan berjaya dihabiskan kerana satu kumpulan hanya membentangkan penentangan bagi satu negeri. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Menghargai kemajuan dalam bidang Perindustrian |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman pada abad ke-19-20. |
No comments:
Post a Comment