|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menyelesai masalah |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting. Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
Membincangkan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Pembentangan kumpulan iaitu satu kumpulan membentangkan cara peluasan kuasa asing bagi satu negeri. |
||||||||
KBAT |
Menyelesai masalah |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
mekantilisme |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi penting. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 1: Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial. Mereka juga dapat membanding beza sekurang-kurangnya 5 ciri Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . Pembentangan berjaya dihabiskan kerana satu kumpulan hanya membentangkan penentangan bagi satu negeri. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 2 sebab dan kesan.Pelajar membuat nota berpandukan nota yang telah dihantar oleh guru dalam kumpulan Whatsapp kelas. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
1. Membincangkan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
Menyelesai masalah |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
mekantilisme |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
adat masyarakat Iban |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan. |
No comments:
Post a Comment