Pages

Thursday, September 10, 2020

2020 Minggu 34 (6-10/9/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

6/9/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Membincangkan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menyelesai masalah

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. mekantilisme

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting.

Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

7/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)

Objektif

  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Berfikiran terbuka

Konsep/Istilah

  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

7/9/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

Membincangkan  cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

1.      Pembentangan kumpulan iaitu satu kumpulan membentangkan cara  peluasan kuasa asing  bagi satu negeri.

KBAT

Menyelesai masalah

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

mekantilisme

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi penting.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

8/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di  Amerika Syarikat (abad ke-18-19)

Objektif

  1. Menghuraikan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Perkhidmatan mail order house

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

8/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 1: Masyarakat 

  • Sistem ekonomi pada abad ke-19

Objektif

  1. Menerangkan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. ekonomi tradisional
  2. ekonomi komersial
  3. Kiwi

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial. Mereka juga dapat membanding beza sekurang-kurangnya  5 ciri

Lebihan masa 20 minit diguna oleh guru untuk membuat teguran dan penambahbaikan terhadap kerja kursus pelajar.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

8/9/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

  1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu,.

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sesi soal-jawab

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. xenophobia

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . Pembentangan berjaya dihabiskan kerana satu kumpulan hanya membentangkan penentangan bagi satu negeri.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

9/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di Portugal  (abad ke-16-18)

Objektif

  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal  pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Perang Salib

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 2 sebab dan kesan.Pelajar membuat nota berpandukan nota yang telah dihantar oleh guru dalam kumpulan Whatsapp kelas.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

9/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

1.      Membincangkan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menyelesai masalah

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

mekantilisme

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

9/9/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat

  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20

Objektif

1.      Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

adat masyarakat Iban

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

10/9/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 25 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan

  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di  Belanda (abad ke-16-18)

Objektif

  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Sesi soal-jawab

KBAT

Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama

Konsep/Istilah

  1. fluyts (kapal pengangkut sederhana dan tahan lasak)

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan.

 

 

No comments:

Post a Comment